Formación trasversal para los grados UBU para mejorar las intervenciones con mujeres migrantes víctimas de violencia de género.
El Proyecto 360 REWIN (Resilient immigrant Women interventions for Inclusion) pretende desarrollar habilidades y competencias entre los estudiantes y profesores universitarios para mejorar la atención que ofrecemos a las víctimas de violencia de género y, en concreto, a la ejercida contra las mujeres migrantes, fomentando su inclusión y evitando la re-victimización. Se trata de un proyecto Erasmus + que dispone de 394.370 € de presupuesto y 3 años de desarrollo. A lo largo de estos años, se desarrollarán las siguientes iniciativas:
- Metodología para incluir los contenidos en los grados y másteres
- Cursos modulares con webinars (educación híbrida, semivirtual y online) para los estudiantes de grado y profesores universitarios (How to develop the competences in detecting and supporting interventions with immigrant women with background of gender violence?).
- Profundizar en los aspectos que fomentan la violencia de género (causas, tipos, recursos, etc.).
- Analizar el fenómeno desde una perspectiva internacional.
- Herramientas, servicios, habilidades y competencias para la atención de las víctimas.
- Reconocimiento de cursos mendiante micro-credentials. Incluir en la guía como implementar las certificaciones en otras universidades.
- Plataforma virtual para alojar los recursos y generar comunidad (contacto directo con las propias víctimas).
- Actividades online para las mujeres migrantes con traducción simultánea
- Método para la obtención de los certificados.
- Clases virtuales
El Proyecto está liderado por la Universidad de Burgos y su Centro de Cooperación y Acción Solidaria y cuenta con la labor incondicional de sus socios: Instituto Politécnico de la Universidad de Leiria (Portugal), Colegio Oficial de Psicólogos de Castilla y León, Euroform RFS (Italia), entidad especializada en la formación y la orientación de adultos, y Bjäland Technologies, como socio técnico en construcción de espacios virtuales.
El equipo de trabajo de la Universidad de Burgos está compuesto por Abel Merino Orozco (Investigador Principal), Cristina Di Guisto Valle, Valeriana Guijo Blanco, Jesús Puente Alcaraz, María Gloria Pérez de Albéniz Garrote, Sara Gutiérrez González y Soraya Cámara Azúa.
Not only at EU level, but also worldwide, violence against women is the most important issue that drives to gender inequality and discrimination. This problem is even more important in the migrant population.
Psychology, social sciences and health students have a very important role in the fight against this type of violence, by promoting the human rights of these women from a gender perspective, being able to detect their needs and facilitating an appropriate response considering their rights, prevention and/or care policies and services. Higher education must use a new digital approach to better support the violence problem in this migrant population. Furthermore, these innovative digital tools manage better and can include innovative solutions to overcome the travel, language, and disabilities challenges that these women face. Moreover, also due to the Covid 19 pandemic, education has been transformed. Universities and higher education institutions have had to adopt online learning activities. These new technologies will make learning functional and efficient while achieving learning outcomes, increasing students’ interest and their motivation. This benefit, which might apply to any project, is even more important in 360 REWIN because the project is focused on the immigrant population, therefore it requires a better transnational understanding.
360 REWIN strategic objective is to promote and develop specialized training programs for psychology, social work, and health undergraduate students. These professionals are key in the intervention with victims of this type of violence by providing adequate care that can respond to their most urgent needs. This main objective is built by several defined and realistic objective developments by the project partners based on their know-how, resources, and abilities. As well as equipping governments and NGOs that work with the immigrant community, providing them with digital training tools that will enable them to deal with this problem better and efficiently.